Hverdagsøkonomi

5 nyheter i bankbransjen

Teknologiske fremskritt, nye direktiver og innovasjon i bransjen bidrar til å gi norske bankkunder enklere, sikrere og mer effektive bank- og betalingstjenester. Vi har oppsummert nyhetene.

1. PSD2 

Betalingstjenestedirektivet, også kalt PSD2, ble først innført i januar 2018. Vi har tidligere skrevet om effekten direktivet kan få på den norske bankbransjen og mulighetene som åpnes opp for kundene. I løpet av året har vi sett at flere banker har lansert ulike løsninger med bakgrunn i PSD2, og nå åpnes porten helt. Offisiell dato for når norsk kunder fikk tilgang til de nye tjenestene var 14. september og vi forventer derfor ytterligere lanseringer som skal gjøre bankhverdagen enklere fremover i tiden som kommer.

2. Strenge sikkerhetskrav

Som en del av PSD2 stilles det nå strengere krav til betalingstjenestenes sikkerhet. I praksis resulterer dette i at noen betalingsmetoder nå faller bort eller krever ytterligere verifisering. Blant annet kan betaling med bankkortets magnetstripe avvises og det strammes inn på betaling over telefon. Det vil heller ikke være tilstrekkelig å kun oppgi kortnummer. Disse metodene tilfredsstiller ikke direktivets krav til sterk kundeautentisering og strammes derfor inn på for å forhindre svindel. Sterk kundeidentifisering krever at kunden identifiserer seg med minst to av disse tre faktorene:

Noe du har: kort, mobil, kodegenerator osv.

Noe du vet: passord, PIN-kode osv.

Noe du er: fingeravtrykk, ansikt, iris osv.

En oppdatering noen allerede kanskje har lagt merke til er at du nå må verifisere hver betaling du gjennomfører med Vipps. I motsetning til tidligere når du kun trengte å trykke «Send penger» må du nå taste inn koden din eller benytte biometri (fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning) for å godkjenne betalingen før den fullføres. 

3.Automatiske rentekutt

Boliglånsrenten blir ofte diskutert i media og her hos oss i Norsk Familieøkonomi. Vi er veldig opptatt av at våre medlemmer skal være bevisst på rentenivået og ikke stole blindt på at de lojale kundene får den beste renta. Derfor gjennomfører vi blant annet vår årlige bankundersøkelse som rangerer bankene fra laveste til høyeste rente og oppfordrer medlemmer til å sjekke at de har riktig boliglånsrente. I samme ånd har Sparebanken Vest, gjennom sitt konsept Bulder Bank, nå lansert en ny tjeneste som skal gi deg automatiske rentekutt. Rentekuttene gjelder for Bulder Banks boliglånskunder og regulerer renten på bakgrunn av kundens belåningsgrad. Det betyr at når du betaler ned på lånet, eller boligen stiger i verdi, så synker renta. Lavere belåningsgrad gir helt enkelt lavere rente. Den effektive renta varierer fra 2,94 prosent innenfor 75 prosent belåningsgrad til 2,68 prosent ved belåningsgrad innenfor 50 prosent. Beregningen gjøres en gang månedlig og Bulder Bank reklamerer for at renta kun reguleres når det er til kundens fordel.

4. App for oversikt og sletting av kredittkort

Med bakgrunn i nyheter som PSD2 og gjeldsregistrene har den siste tiden vært preget av flere andre lanseringer i bankbransjen. Appen Horde er en av dem. Denne appen gir deg tilgang til å hente ut din gjeldsinformasjon fra gjeldsregistrene direkte i appen og gir deg mulighet til å sammenligne dine usikrede lån og si opp kredittkort du ikke lenger bruker. Den nye appen har blitt godt tatt imot og har allerede over 13 000 brukere. For å si opp et kredittkort via appen trykker du enkelt «Si opp avtale» og blir videresendt til telefonens e-post-tjeneste. Der vil det ligge en ferdig utfylt e-post med informasjon om hvilken avtale det gjelder, med banken som mottaker. Når du trykker send behandles oppsigelsen av banken. Ettersom at tjenesten fremdeles er flunkende ny på markedet er noen av storbankene skeptiske og tilbakeholdne med å godkjenne disse oppsigelsene. Det forventes dermed at slik problematikk kan løses på sikt. I mellomtiden har Horde tatt bort «si opp»-knappen under avtalene som avviser oppsigelser via e-post. Tar du i bruk Horde og ser at knappen mangler må du kontakte banken eller logge deg inn i nettbanken for å si opp avtalen.  

5. Automatisk oppsigelse direkte i nett- og mobilbank

Det er ikke bare de nye appene som tar sikte på å gjøre norske bankkunders hverdag litt enklere. Bankenes egne mobilapper er også stadig under utvikling. Det ser vi gjennom Sparebank 1 Østlandets nylig lanserte oppsigelsesfunksjon for abonnementer direkte i nett- og mobilbank. Banken identifiserer automatisk dine abonnementer som betales gjennom din Sparebank 1 konto, og gir deg muligheten til å avslutte disse direkte i banken når og hvor som helst. Alle typer abonnementstjenester som banken kan identifisere kan derfor sies opp – mobilabonnement, streamingtjenester, medlemskap på treningsstudio og mer. Foreløpig er det kun kundene på Østlandet som kan benytte seg av tjenesten, men det opplyses om at øvrige Sparebank 1-kunder rundt om i landet skal kunne ta i bruk samme funksjon ved årsskiftet. Hakk i hel kommer også Sparebanken Vest som etter planen skal lansere sin versjon snarlig.

Norsk Familieøkonomi