Medlemshistorier

Kjøpe ny bolig - hva må vi tenke på?

Når en skal bygge ny bolig, dukker det opp mange spørsmål det kan være vanskelig å finne svaret på.

Vi ble kontaktet av et medlem som skulle kjøpe ny bolig, men som hadde lite kunnskap om hva det innebar å bygge nytt hus. Maria ønsket å vite hva hun og samboeren burde være oppmerksomme på før de tok avgjørelsen om å kjøpe boligen.

For å kunne fortelle medlemmet hva en boligrådgiver kan hjelpe med, ble vi enige om å kartlegge hennes situasjon. Hun sendte informasjon om boligen, som tegninger og leveransebeskrivelser. Jeg så tidlig at Maria kunne nytte godt av å gå videre med boligrådgivningen, og anbefalte derfor et møte.

På forhånd hadde jeg sett over dokumentene som Maria og samboeren hadde fått av byggefirmaet, og i møtet gikk vi sammen gjennom ett og ett dokument. Jeg hadde notert meg enkelte punkter som var uklare i leveransebeskrivelsene, og som de burde få avklart med byggefirmaet. Eksempelvis kom det ikke tydelig fram om garasjeporten var elektrisk, hvorvidt badet var helfliset, eller hvilket kjøkken som fulgte med.

Videre gikk vi gjennom enkelte beslutninger som burde bli tatt før byggeprosessen starter. I og med at boligen var et rekkehus som lå mellom to andre hus, nevnte jeg at utekran ikke var medtatt på begge sider av huset. En blir nødt til å dra hageslangen gjennom huset dersom man trenger vann på andre siden, og å montere en utekran i etterkant fører til langt større kostnader enn om det blir gjort i forkant.

Paret skulle kjøpe sin første bolig, og hadde et begrenset budsjett. Det ble derfor gjennomgått hva som ikke måtte prioriteres nå, men som heller kunne prioriteres når de så at de kunne ta seg råd til det. Ofte kan det være vanskelig å vite hvor man kan spare inn for å få råd til noe annet man ønsker å bruke pengene på. Enkelte steder kan man gå ned på kvaliteten, mens på andre områder bør man gå for de dyreste alternativene.

Til slutt hadde jeg samlet opp noen tips som kunne hjelpe Maria og samboeren med å spare penger. Av erfaring visste jeg at gulvet som ble levert hadde en tendens til å gulne etter et par år, og Maria fortalte meg at de heller ville ha et annet gulv. De ble tipset om et alternativt gulv som var like billig, som ville holde seg godt, og som dermed ikke medførte ekstra kostnader.

Etter møtet fikk Maria oversendt en oversikt over alt vi hadde gjennomgått i møtet. På den måten kunne hun enkelt se hva hun skulle spørre byggefirmaet om, hva de måtte bestemme seg for i forkant, og hva som kunne vente.

Etter en stund fortalte Maria at de hadde kjøpt boligen. På bakgrunn av møtet vårt og den grundige gjennomgangen av leveransebeskrivelsene, hadde de spart seg for mye ekstra jobb og kostnader i ettertid. Da de hadde nevnt problemstillingen knyttet til utekranen, tilbydde byggefirmaet seg å dekke kostnadene, som byggefirmaet anslo ville ha kostet 6-8000 kroner. De fikk også endret gulv kostnadsfritt, i tillegg til en rekke andre tillegg inkludert. Jeg hadde tipset Maria og samboeren om at byggefirmaer sjelden forhandler på pris, men at det var lettere å få tillegg inkludert i kjøpsprisen, og i dette tilfellet vil Maria og samboeren anslå å ha spart seg for opp til 60 000 kroner.

Når du kjøper ny bolig, er det mye å tenke på. Dersom du ønsker eller trenger hjelp fra en nøytral aktør med lang erfaring, må du gjerne ta kontakt med meg.

Hilsen Osmund!

Les mer om boligrådgivning gjennom Norsk Familieøkonomi her.

Norsk Familieøkonomi