Medlemshistorier

Maiken sparer over 3 000 kroner årlig

Noen medlemmer glemmer å ta nytte av fordelene sine. En liten påminnelse og en kjapp telefon kan i noen tilfeller faktisk spare deg for flere tusener.

Når vi snakker med våre medlemmer i ulike sammenhenger får vi mulighet til å gi enkle tips om hvordan man kan spare i hverdagen. Det kan være både råd om hvordan en bør budsjettere eller hvordan en får mest mulig ut av et medlemskap hos oss. Da vi tipset Maiken om at både hun og hennes familiemedlemmer kan benytte seg av medlemsfordelene tok det ikke lang tid før hun innså hvor mye hun og familien kunne spare på å benytte seg av en rabattavtale.

Maikens familie består av mor, far og tre barn, og alle har mobiltelefoner som de bruker flittig. Både mor og far i familien får dekket telefon via jobb, mens de tre barna har egne mobiler med abonnement som betales av Maiken. Mobilbruken varierer naturlig nok fra individ til individ, men alle har behov for noen gigabyte inkludert. Det var derfor verdt å undersøke hvor mye de kunne spare på å bytte operatør til vår samarbeidspartner Talkmore.

Før Maiken flyttet barnas abonnement over fra den forrige operatøren til Talkmore opplevde de flere problemer knyttet til både dekning, datamengde og overforbruk. Barna hadde klaget på at de brukte opp den inkluderte datamengden fort og at mobildekningen ofte var dårlig. Selv om Maiken var klar over at ekstra datapakker fort blir dyre sammenlignet med å endre til et nytt abonnement, bet hun i det sure eplet og sørget for at barna fikk den datamengden de trengte utover den månedlige pakken.

Maiken tenkte ikke noe særlig over disse datapakkene som hun av og til kjøpte flere av hver måned. Tross alt var dette småbeløp i den store sammenhengen, men regner man på det ser man fort hvor mye det kan utgjøre.

En datapakke på én gigabyte koster hos de fleste mobiloperatører mellom 79 og 99 kroner. Hvis Maiken gjennomsnittlig kjøper tre slike hver måned medfører det en kostnad på 3 654 kroner per år. Bare det burde være et godt nok argument for å bytte til et abonnement som er bedre tilpasset brukerens mobilbruk. Hvor mye kunne Maiken da spare om hun i tillegg benyttet seg av rabattavtalen som ville gi barna mer data og bedre dekning til en lavere månedspris?

I samtale med Maiken kartla vi gigabytebehovet for de ulike barna, og valgte like abonnementer for alle barna som er tilpasset deres nåværende behov med litt ekstra rom for potensielt økende bruk frem i tid. Dette resulterte i at den yngste i søskenflokken økte seks gigabyte, mens de to andre fikk to gigabyte mer. Likevel sparer Maiken nå 300 kroner i måneden på abonnementsavgiften alene, og det er da ikke medregnet de varierende kostnadene knyttet til ekstra datapakker. Totalt utgjør det 3 600 kroner hvert eneste år, samtidig som at sannsynligheten for at barna trenger ytterligere datapakker, utover det som er inkludert i abonnementet, er kraftig begrenset. 

Konklusjonen er derfor, vær oppmerksom på fordelene du har inkludert og ring oss på 51 77 50 00 dersom du ønsker å vite mer eller trenger hjelp til hvordan å bestille. Enklere blir det ikke.


Norsk Familieøkonomi