Hverdagsøkonomi

Salgskupp eller lokketilbud?

Vi nærmer oss høytidskos, som betyr litt mer i handlekurven enn normalt for de fleste av oss. Når det kommer til gaveinnkjøp, leter mange etter gode tilbud. Ofte er tilbudene dårligere enn du blir forespeilet.

Mange har sikkert hørt det før, men at butikker setter opp priser, for å så dumpe dem igjen rundt Black Friday og i adventstiden, er ikke noe som hører fortiden til.  Dette er et helt normalt fenomen, og flere butikker har allerede satt opp prisene, og vil sannsynligvis dumpe dem igjen senere. 

Tilbudet kan være godt
Selv om butikker velger å sette opp priser på forhånd av salg, trenger ikke det å bety at tilbudet nødvendigvis er dårlig, men det kan godt hende at forskjellen mellom «normalpris» og tilbudspris ikke er så stor som det ser ut til. 

Sjekk derfor tjenester som prisjakt.no, for å få mest mulig ut av tilbudet. Her kan du se prisene tilbake i tid, og gjerne vurdere om tilbudet er lavere enn normal pris, eller om det bare ser slik ut. 

1 av 6 tilbud er "lokketilbud"
Ifølge en forbrukeranalytiker i Prisjakt var 1 av 6 tilbud under fjorårets Black Friday et mistenkt lokketilbud. Prisene hadde altså blitt skrudd opp i forkant av 30-dagersperioden, for så å senkes i november og fremstå som et «salg». Hele 445.000 produkter i norske nettbutikker ble vurdert som dårlige kjøp i fjor. 

Hvorfor gjøres dette?
Hvorfor hver enkelt butikk velger å skru opp prisene, kan ikke vi spekulere i, men et større prisgap på ny og gammel pris, vil kunne bidra til at butikkene kan annonsere høyere rabatt på salgsplakaten. 50 prosent rabatt høres for de fleste av oss bedre ut enn 10 prosent rabatt. 

Forbrukertilsynet har prøvd å få bukt med problemet ved å sette klare retningslinjer for hva som kan kalles for førpris. Slik regelverket er i dag, må butikkene holde en førpris i minst 30 dager før de kan markedsføre en prisreduksjon som «salg». Problemet er at mange da skrur opp prisene unaturlig høyt i forkant, gjerne i september eller oktober, for deretter å «sette ned» prisen til et mer normalt nivå under salgsperioden. Resultatet er at det som fremstår som et godt tilbud, ofte ikke er det i praksis.

Hvordan bli bevisst?
Hvis du klarer å styre unna de store glødende skiltene på Black Friday og andre typiske salgs-perioder, men tar deg en tur inn på nettet for å sjekke historiske priser, har du kommet langt. Som tidligere nevnt trenger ikke salgene å være villedende i den grad det faktisk er billigere enn normalt, men kanskje skiller det mindre fra normalpris. 

Sjekk alltid historiske priser først, fordi det finnes faktiske eksempler der produktet på Black Friday-salg, ble dyrere, enn det det var i september samme året. Da kan det hende det lønner seg å vente noen måneder med kjøpet.

Norsk Familieøkonomi