Kommer du til banken og ber om å få bakt forbrukslån inn i boliglånet, vil du sannsynligvis bli møtt med litt skepsis. Men hva om du egentlig har stålkontroll på økonomien din, og har brukt forbrukslånet på en fornuftig måte?
Det var akkurat dette som skjedde Linda. Hun hadde hatt møte i banken og følte seg dårlig behandlet av sin rådgiver. Nå ringte hun meg og ba om en samtale.
Linda skulle for et år siden renovere kjøkkenet sitt. For å komme fort i gang bestilte hun snekker og utstyr, og valgte å betale med forbrukslån/kredittkort. Hun var ikke bekymret for å ta opp forbrukslån, fordi hun hadde planlagt å refinansiere kostnadene inn i boliglånet når hun var ferdig. Da hun nærmet seg sluttføring ba hun om et møte i banken. Her møtte hun en rådgiver som stilte seg svært negativ til at hun hadde forbrukslån, og mente at dette ville gjøre det vanskelig for henne å få refinansiert boliglånet. Hun fikk ingen tilbakemelding etter møtet.
Jeg forstod raskt at Linda hadde god kontroll på egen økonomi. Hun hadde bare gjort et litt forhastet valg.
For Linda ble dette en vanskelig situasjon. Kostnadene med forbrukslånet ble store, og hun følte at banken anså henne som en ufornuftig kunde som ikke hadde kontroll på egen økonomi. Hun ble også usikker på om hun skulle søke lån i andre banker, da hun var redd for å få samme tilbakemelding der.
Jeg forstod raskt at Linda hadde god kontroll på egen økonomi. Hun hadde bare gjort et litt forhastet valg når hun skulle finansiere sitt nye kjøkken. Jeg anbefalte henne å ta kontakt med en eiendomsmegler for å få en ny meglervurdering av boligen. Sannsynligvis ville denne være høyere nå som kjøkkenet var renovert. Deretter ba jeg henne ta kontakt med leder i banken, og forklare at hun ikke fikk god oppfølging sist hun var i møte med rådgiver. Videre anbefalte jeg henne å ta med en oversikt til banken som viste hva hun hadde brukt forbrukslånet til.
Jeg vil gjerne dele tilbakemelding fra vårt medlem etter møte. Slike tilbakemeldinger gir meg bekreftelse på at vi, som en tredjepart, gjør en viktig jobb for våre medlemmer.
«Jeg tok kontakt med leder i banken hvor jeg forklarte at jeg følte meg dårlig behandlet av en rådgiver, og at jeg gjerne ville ha et nytt møte. Jeg fikk kjempefin kontakt med ny rådgiver, ting er ryddet opp, og jeg får en ekstra buffer til ting som bør gjøres i leiligheten. I morgen skal jeg til banken og signere nye lånepapirer. Uten din hjelp er det ikke sikkert jeg hadde kommet så langt! Tusen takk!»
Hilsen Eva
Få tilgang til våre medlemsfordeler og rådgivning
65,- pr. mnd. i 12 mnd.
Hva trenger du hjelp til?
Det koster ikke noe å spørre!