Noen ganger lurer vi på hvilke tilbud fra banken vi skal akseptere. Faren er at vi stoler så mye på rådgiveren i banken, at vi signerer på produkter som vi ikke egentlig trenger.
Hege ringte meg da hun hadde fått tilbud fra banken. Hun har nettopp signert lån og nå hadde hun vært i møte i banken og gått gjennom behovet for personforsikringer. Hun forstod at dette er viktig for henne, hun var bare usikker på hva de forskjellige produktene egentlig inneholdt.
Jeg ba henne sende over tilbudet og kunne raskt se at her hadde rådgiver kun gitt et generelt tilbud som kunne gi banken god inntjening, men som ikke nødvendigvis var til beste for vårt medlem.
Hege er alene og har forsørgeransvar for to barn. Hun har gode verdier i boligen og for så vidt lite lån. Banken har likevel gitt henne tilbud på en stor dødsfallforsikring, samt forsikringer som kun kommer til utbetaling dersom hun blir erklært varig ufør. I tillegg hadde de «hektet» på diverse ulykkesforsikringer. Til sammen utgjorde disse forsikringene en kostnad på over 2 000 kroner per måned.
Jeg opplever ofte at medlemmer kommer i møter og føler seg «oversolgt» fra banken. De vet ikke hvilke produkter de skal velge.
Det var ikke hensyntatt at Hege driver eget firma og at hun kan knytte på uførepensjon gjennom egen pensjonssparing. Det var heller ikke tatt hensyn til at noen av forsikringene kan tegnes via firmaet (hun er eneste ansatt) slik at hun får skattemessige fordeler.
Jeg opplever ofte at medlemmer kommer i møter og føler seg «oversolgt» fra banken. De vet ikke hvilke produkter de skal velge. Rådgivere i bank skal i dag være autoriserte og gi rådgivning tilpasset den enkelte kunde. Vi ser likevel at så lenge rådgiverne har store salgstall som de skal oppfylle, blir det fort at de hekter på produkter som ikke er til nytte for kunden, men som gir inntjening til banken. Det blir vanskelig å finne balansen mellom å være rådgiver og selger.
Vi gikk sammen gjennom tilbudet Hege hadde fått fra banken, og jeg forklarte henne hvordan situasjonen ville bli dersom hun ble langvarig syk og hvor mye som ville tilfalle hennes barn om noe skulle skje. Ut fra dette kunne Hege bestemme hvilke forsikringer som er viktig for henne. Hun endret på forsikringene slik at noe gikk via firma og samtidig tegnet hun en helseforsikring. Hege fikk økonomisk trygghet og vet nå hvordan situasjonen blir dersom noe skulle skje. I tillegg sparte hun 1000 kroner per måned i forhold til det tilbudet hun hadde fått fra banken. Disse sparer hun nå ekstra til egen pensjon.
Ta gjerne kontakt med meg om du er usikker på om de produktene du har kjøpt i banken er tilpasset din økonomi og livssituasjon.
HIlsen Eva
Få tilgang til våre medlemsfordeler og rådgivning
65,- pr. mnd. i 12 mnd.
Hva trenger du hjelp til?
Det koster ikke noe å spørre!