Tidligere juridisk direktør i Forbrukertilsynet Frode Elton Haug, oppsummerer sine råd om hvordan du handler trygt på internett.
Å kunne handle trygt på nett har blitt enda viktigere for oss forbrukere det siste året. Nye tall fra DNB viser at nesten 20% av all handel i Norge nå er netthandel. Dessverre er det en god del som hvert år blir lurt eller opplever problemer i forbindelse med netthandel. Her er det viktigste du trenger å vite for å kunne handle trygt på nett.
Sjekk hvem du handler fra
Skal du handle fra en nettbutikk som du ikke har handlet fra før, bør du bruke et par minutter på å sjekke at butikken er seriøs før du bestiller:
- Søk på internett etter andres erfaringer med den aktuelle nettbutikken. Da vil du ofte kunne se om andre har meldt om problemer. Dessverre dukker det stadig opp nye useriøse nettbutikker, så det er ikke sikkert at butikken er trygg selv om du ikke finner noen negativ omtale av den.
- Sjekk om du finner selskapsnavn, organisasjonsnummer og kontaktinformasjon som for eksempel e-postadresse eller telefonnummer på nettsidene til butikken. Da vet du hvem du skal kontakte dersom det blir problemer.
Bruk trygge betalingsmåter
- Bruk gjerne kredittkort når du handler på nett. Dersom du blir lurt, følger det av finansavtaleloven at du kan kreve å få refundert pengene fra banken. Du har også langt på vei de samme rettighetene dersom du har brukt debetkort hvor pengene trekkes direkte fra kontoen, men her er det kortere frister dersom du ønsker å klage.
- Overfør aldri penger direkte til selgers bankkonto når du handler på nett.
- Har du blitt svindlet? Klag til banken som har utstedt kortet du brukte. Se mer informasjon om dette her.
LES OGSÅ: Derfor bør du ha kredittkort
Dine rettigheter etter angrerettloven
Loven krever at nettbutikken gir deg klare og tydelige opplysninger om blant annet pris og de viktigste egenskapene til produkter før du bestiller. Dersom du for eksempel bestiller en prøvepakke på et produkt, skal du få opplysninger om prisen for neste pakke og om det er bindingstid eller andre vilkår for å si opp avtalen.
Når du handler på nett, har du i de fleste tilfeller 14 dagers angrerett. Du skal få informasjon om dette fra nettbutikken, og få tilsendt et skjema du kan bruke dersom du angrer på kjøpet. Du velger selv om du bruker skjemaet eller gir beskjed om at du angrer på annen måte. Det er best å gjøre dette skriftlig ved for eksempel å sende en e-post til nettbutikken. Har du ikke fått informasjon fra butikken om angreretten, har du inntil 12 måneders angrerett.
Hva gjør du hvis du får problemer?
- Klag til selger. Se informasjon om hvordan du klager og hjelp til å utforme klagebrev på Forbrukerrådets nettsider.
- Forbrukerrådet gir deg også råd om dine rettigheter og hvordan du bør gå fram. Kontaktinformasjon finner du her.
- Dersom saken ikke løser seg, kan du kontakte Forbrukertilsynet for å få hjelp. Bistand fra Forbrukertilsynet er gratis, men det kan være lang saksbehandlingstid (for tiden 5-6 måneder før man begynner å se på nye saker som kommer inn.)
- Dersom det dreier seg om kjøp av mer kostbare produkter, og du ikke ønsker å vente på at Forbrukertilsynet skal få tid til å se på saken, kan du kontakte oss i Advokatfirmaet Legalis for bistand. Vi har noen av Norges fremste eksperter på dette området og bistår raskt og effektivt til rabatterte priser. Du vil også kunne få dekket mye av kostnaden til bistand gjennom rettshjelpsdekningen til innboforsikringen din. Les mer om hvordan dette fungerer her.
Vi i Norsk Familieøkonomi samarbeider med Advokatfirmaet Legalis for å gi våre medlemmer enkel tilgang på juridisk bistand og hjelp. Gjennom Advokatpakken, som er en inkludert i medlemskapet, kan medlemmer blant annet chatte med advokatene om sine spørsmål og laste ned juridiske avtaler og kontrakter helt kostnadsfritt. Som medlem med Advokatpakken inkludert er du sikret å få hjelp fra en ekspert innen det aktuelle rettsområdet. Les mer om Advokatpakken her.