En reiseforsikring er selvskreven når de fleste nordmenn drar på ferie, og i vår reiseforsikringstest ser du hvilke som gir deg de beste dekningene.
Det er små marginer som skiller reiseforsikringene i årets test. Forsikringene holder jevnt over et høyt nivå, og har gode dekninger som sikrer at forbrukeren er godt dekket opp hvis noe skulle skje på reisen. Når vilkårene og dekningene blir så like, er det også vanskelig å skille de fra hverandre.
– Siden i fjor har de fleste gjennomført forbedringer på sine vilkår. Enkelte har også tatt inn nye dekninger, og reiseforsikringene blir stadig bedre, synes vi, sier forbrukerøkonom i Norsk Familieøkonomi, Eva sørmo.
- To av forsikringene dekker uhell, for eksempel hvis du faller i bassenget og har mobilen i lommen
- Ett av selskapene har en ny dekning for bekjempelse av veggedyr og kakerlakker
- Tre av forsikringene har endret vilkårene for egenandel på leiebil til å dekkes ubegrenset
- Lengste varighet har økt fra 75 til 90 dager
Dekningsgaranti og uhellsdekning
For femte året på rad, ender DNB med testens beste score. Reiseforsikringen blir bare bedre og bedre, men det er ingen hemmelighet at dekningsgarantien spiller en rolle når terningkastene trilles. Nytt for i år, er at vi har valgt å også gi et annet selskap høyeste score.
– Vi har i år valgt å premiere Europeiske, som har innført en uhellsdekning. Dette medfører at du kan få erstatning hvis du eksempelvis mister kameraet i bakken, noe som tidligere ikke har vært mulig å få dekket i en reiseforsikring. Det betyr også at DNB dekker uhell, så lenge man viser til Europeiskes vilkår. Når noen reiseforsikringer forbedrer vilkårene sine, blir også dekningsgarantien til DNB bedre for forbrukeren, sier Sørmo.
Hvilke vilkår bør du vektlegge?
– Statistikk fra Finans Norge viser at de vanligste erstatningene skyldes sykdom, avbestilling, tap av reisegods og ulykke. Da blir det også naturlig at dette anses som viktige dekninger i vår test, forteller Sørmo.
Fordeling etter erstatningsbeløp i 2017
Kilde: Finans Norge
Trenger du medisinsk behandling eller havner du på sykehus i løpet av reisen, dekker alle forsikringene i testen dette med ubegrenset sum. Er du nødt til å avbestille reisen, for eksempel grunnet akutt sykdom, dekkes også dette ubegrenset av flere selskaper. Det samme gjelder for samlet dekning for reisegods. Her må du likevel være oppmerksom på maks dekning for hver gjenstand. Dersom et selskap maks erstatter 40 000 per gjenstand, har det lite å si om den samlede dekningen er på 800 000 kroner eller ubegrenset. Vær også oppmerksom på at flere av selskapene oppgir at sportsutstyr dekkes med ubegrenset sum, men da vil fortsatt maks per gjenstand gjelde. Med andre ord er det best å sammmenligne maks per gjenstand.
Vanskelig å sammenligne
Når det gjelder forsinket ankomst og forsinket avgang, blir det stadig vanskeligere å sammenligne vilkårene til de ulike forsikringene. Her varieres det veldig på definisjonene. Noen selskaper har klare definisjoner, og oppgir at de dekker en bestemt sum for tapte feriedager hvis ankomsten blir forsinket. Andre skiller ikke mellom forsinket ankomst og avgang, men har faste dekninger for reise og opphold hvis du blir rammet av forsinkelse.
– Grunnet de store variasjonene, er det vanskelig å avgjøre hva som er best og dårligst. Husk likevel at hvis du har DNBs dekningsgaranti og kan vise til andre forsikringers vilkår, kan du få en fast sum per døgn ved å vise til vilkår som dekker dette, i tillegg til utgifter til reise og opphold, tipser Sørmo.