Medlemshistorier

Livet er ikke like idyllisk
som på Luksusfellen

Vi opplever nesten daglig at personer med betalingsproblemer og store forbrukslån ringer oss for å få hjelp til å ordne opp i deres fortvilte situasjon. Dessverre er det ikke alle som får det svaret de nok skulle ønske.

I 15 sesonger har vi benket oss foran TV-en og fulgt med på hvordan ekspertene på Luksusfellen yter økonomisk førstehjelp til nordmenn med skakkjørt økonomi. Ofte avsluttes programmene med at ekspertene har funnet en ordning som gjør at mye av gjelden slettes, og rentene settes ned til et minimum. Deretter får deltakeren et gavekort fra en eller annen matkjede eller en danmarkstur, og alle hjerter gleder seg.

Slik er dessverre ikke virkeligheten slik vi ser den hver eneste dag. Og når den som ringer oss har en forventning om at vi kan få slettet hundretusenvis av kroner i forbrukslån som de har tatt opp over flere år, forstår vi godt at mange blir skuffet når vi ikke kan hjelpe dem med det. Det vi derimot kan hjelpe dem med er oppskriften på hvordan man lager seg en oversikt over alle kreditorene en har, hvordan man kontakter kreditorene på best mulig måte, og ikke minst, hvordan en unngår å komme opp i de samme problemene igjen senere.

Aldri før har så mange unge vært gjeldsslaver. Tall fra Finanstilsynet viser at nordmenn nå har forbrukslån på rundt 90 milliarder kroner. Samtidig har inkassosaker fra forbrukslån og kredittkort økt med 30 prosent det siste året, ifølge tall fra inkassobyrået Lindorff. Veksten har vært særlig stor blant ungdom mellom 18 og 25 år, som har en samlet inkassogjeld på 1,1 milliarder kroner. Kanskje kjenner du noen som har gått seg litt vill og som kunne trenge noen gode råd fra oss?

Selv om vi ikke kan slette gjelden, anbefaler vi likevel å ta kontakt med oss om en skulle slite med gjeldsproblemer. Det første steget for å komme deg ut av problemene er å ta tak i situasjonen selv, få litt starthjelp til hvordan du kan komme deg videre, og se hvilke muligheter du har. Kanskje kan ikke vi gi deg et rosenrødt svar og et gavekort på Kiwi, men så slipper du til gjengjeld å brette ut hele livet ditt for tusenvis av TV-seere.


Hilsen Anette

Få tilgang til våre medlemsfordeler og rådgivning
65,- pr. mnd. i 12 mnd.

Hva trenger du hjelp til?

Det koster ikke noe å spørre!

Jo mer spesifikk spørsmålstillingen er jo mer konkret kan vi svare. Alternativt kan vi kontaktes på telefon 51 77 50 00 mellom kl.09:00 – 15:00.

Norsk Familieøkonomi